Határtalanul 2024 május

A szülőföld szeretete

A HAT-KP-1-2023/1-000101 pályázat keretén belül a Móricz Zsigmond Református Kollégium Arany János Általános Iskola Tagintézményének 41 fő hetedikes tanulója és 5 fő kísérő vehetett részt Határtalanul utazáson 2024. május 20-25. között. Az utazás során testvértelepülésünkön, a barcasági Négyfaluban volt a szálláshelyünk, és annak szűkebb és tágabb környezetét ismertük meg a kiválasztott tematika alapján. Utazásunk megvalósult a Magyar Kormány támogatásával, a Bethlen Gábor Alapkezelő döntése alapján 4 935 200 Ft támogatásban részesült.

Ide kattintva tekintheti meg a képeket
A program előkészítő órával kezdődött május 11-én. Itt a program és a magyarlakta határon túli terület ismertetésén túl kiosztottuk, hogy a résztvevők közül ki melyik állomásunk történetéből készül fel kiselőadással.
Odaúton betértünk Nagyszalontára Arany János szülőházához és köztéri szobrához, majd Tordán hallottunk a vallásszabadságot szabályozó korszakalkotó törvényalkotásról, a só bányászatáról. A busz kötelező pihenőidejét tudtuk úgy alakítani, hogy Segesvárra már odaúton betértünk és megtekintettük a középkori várat.

Kedden délelőtt a Zajzoni Rab István Középiskola tanulóival közös elméleti és sportvetélkedőkön vettünk részt. Iskolánknak és a városvédő és -Szépítő egyesület ajándékait a vetélkedő végén a jutalmakkal együtt adtuk át. Az elméleti vetélkedő Arany János és Zajzoni Rab István hazaszeretettel kapcsolatos irodalmi munkásságát dolgozta fel. A tanulók Kisújszállásról, Kenderesről (több ottani lakos van tanulóink között) és Négyfaluról a településeket bemutató prezentációkat is készítettek és vetítettek. A csapatok tagjai Zajzoni Rab István egyik versét lúdtollal is leírták. Az ügyességi vetélkedő a helyi jellegű pityókatokány és a nagykunsági paprikás krumpli főzése közben zajlott. A jutalom a Nagykun Rizs Zrt. rizsből készült finomságaiból került ki. Délután Brassóba utaztunk városnézésre, idegenvezetőnk a Petőfi Program egyik munkatársa volt.

Május 21-én Alsócsernátonban a Haszmann Pál Múzeumban pillanthattunk be (a szabadtéri néprajzi múzeum által), miként éltek a magyarok az előző századokban, és megnéztük, kipróbáltuk az ipari forradalom milyen gépekkel segítette a parasztság életét. Speciális kutatómunkával egybekötött tárlatvezetésen vettünk részt D. Haszmann Orsolya igazgató vezetésével. Gyalogtúrával értük el az esztenát, ahol a juhok fejését, godozását tanulmányoztuk, találkozva helyi gazdákkal. MAjd a ma is az évszázados hagyományok nyomán vezetett családi gazdaságot ismertük meg Haszmann Lajos kalauzolásával. Kézdivásárhelyen az Incze László Céhtörténeti Múzeumban is sok érdekes dolgot tudtunk meg a város lakóiról és történetéről. A szállás felé haladva meglátogattuk Dálnokon Dózsa György emlékművét is.

Szerda-csütörtök a tágabb környék megismerését szolgálta. Zágonban Mikes Kelemen szülőhelyét és emlékfáját, Zabolán a Csángó Múzeumot, Gelencén az Árpád-kori erődtemplomot látogattuk meg. A kicsit rosszabbra fordult időjárás ellenére szabadtéri programjaink is jól sikerültek. A Nyergestetőn ápoltuk és megkoszorúztuk iskolánk 21 éve állított kopjafáját, túráztunk Csíksomlyón. A Szent Anna tó mellett szakszerű idegenvezetéssel ismertük meg a Tőzegmoha lápot, valamint túráztunk és ki is próbáltuk a Torjai Büdös Barlang élettani hatását néhány percre. Négyfalu régi népdalait helyi lakosokkal közös énektanulás során ismerhettük meg. A foglalkozást a sepsiszentgyörgyi Erdélyi Hagyományok Háza munkatársa vezette.

Hazafelé Fehéregyházára is betértünk, fontos helyszínt kerestünk fel, ahol a hagyományápolás, Petőfi emlékének őrzése is jól mutatja az itt élők és a hősi halottak hazaszeretetét. A megemlékezés koszorúját az Ispán.kútnál található emlékoszlopra helyeztük el. Székelyudvarhely mellett Szejkefürdőt is útba tudtuk ejteni, ahol a nemrég létesült és több díjat is nyert Mini Erdély Parkot is megtekintettük. Áttekintettük, mely helyeket kerestük fel a héten, és ízelítőt kaphattunk abból, hová lesz még érdemes a jövőben az érdeklődőknek ellátogatni. Ez az előre nem tervezett programelem úgy fért bele az utazásba, hogy Segesvárra az odafelé vezető úton be tudtunk menni.

Az értékelő órán május 31-én az út tartalmi elemeiről, és arról is beszélgettünk, ki hogyan érezte magát. A tanulók által készített fotókból is vetítettünk, a legjobbakat díjaztuk. Örömünkre szolgált, hogy olyan helyekre kalauzolhattuk el a tanulókat, ahová ritkán jutnak el a mi lakóhelyünkről, és testközelből tapasztalhatták elődeink és a ma ott élők hazaszeretetét. Kiemeltük már a hét folyamán is, hogy a tankönyveink lapjain olvasható ismereteket testközelből tudtuk gazdagítani.